top of page

מטבחים, אנשים, משפחות ומה שבניהם



עובדות מעניינות על מטבחים


זוהי לרוב ההוצאה הגדולה ביותר שתוציאו בבית. מרבית האנשים לא יודעים מה הם רוצים לעצב בביתם, אבל לרוב תהיה להם תמונה בראש של ״מטבח החלומות שלהם״ בדר״כ לאחד מבני הזוג תהיה אמירה יותר דומיננטית בנוגע לעיצוב המטבח ותתפלאו זו לא בהכרח תהיה האישה.


רוב הישראלים מעדיפים את מטבח בצורת ה״ריש״, אבל המעצבים דווקא מעדיפים מטבח של פס מול פס. לא כל מטבח יפיפה וענק הוא גם מטבח נוח לעבודה.


מאיפה מתחילים?

המטבח הוא לב ליבו של הבית הישראלי הטיפוסי. מעבר להיותו מקום ״עבודה״ הוא משמש מקום מפגש של בני המשפחה, בו מתאספים בסוף היום, מדברים, מעבירים חוויות, וכן גם אוכלים.


אז מה חשוב לשאול את עצמנו לפני שמתחילים:

מה התקציב? הרי שהמטבח זו ההוצאה הכי יקרה בבית.

מה השטח והצורה שמקצים למטבח?

מי המבשל העיקרי בבית? ימיני/שמאלי/גבוה.

כמה אנשים אוכלים סביב השולחן?

כמה באמת יושבים לאכול במקביל?

כמה פעמיים בשבוע?

צורות וצרות ושאר הירקות

סוגי מטבחים

אז לאחר שמיקמנו את המטבח בבית, הבנו מה הצרכים שלנו, האם אנחנו רוצים משטח עבודה גדול, אי לשבת סביבו והבנו כל מה שחשוב לנו, נבחר מבין האופציות שעומדות בפניינו.


מטבח בצורת קו

מטבח על קיר אחד, מתאים בדר״כ לדירת סטודיו או יחידת דיור או לחילופין למטבח קטן-שמתוכנן יחד עם הסלון או מול פינת האוכל. המלצת המעצבת: מקמו פינת אוכל קטנה או את הגב של הספה לחציצה בין המטבח לסלון, כדי לתת גבולות גיזרה.

מטבח בצורת ״ריש״

הצורה הפופולרית ביותר. יתרונות: רצף של משטחי עבודה. חסרונות: נוצרת פינה לא מנוצלת. המלצת המעצבת: בקיר הריק שנותר ללא ארונות מטבח, תלו תמונות/מדפים, הוסיפו צבע וחפצי נוי, עי״י זה תוכלו לתת עניין ואופי למטבח שלכם.

מטבח מקביל

שני קווים אחד מול השני, תכנון לאורך שני קירות מקבילים או קיר פלוס אי בלבד. יתרונות: מקומות אחסון רבים, נגישות בין משטחי המטבח, אסטטי. חסרונות: הקטנה של חלל המטבח. המלצת המעצבת: אם תרצו להעיז ניתן לייצור אי גדול ממש במרכז המטבח בעצם זהו משטח העבודה שעליו קורה כל תהליך ההכנה,בישול, ישיבה. ובמקביל קיר ארונות גבוהים לאחסון ופונקציולניות של לתנור, מיקרו ומקרר.

מטבח בצורת האות ״ח״

יתרונות: ניצול מירבי של אורך הקירות, משטחי עבודה רציפים, הכל בהישג יד. חסרונות: 2 פינות בעיתיות.

המלצת המעצבת: הפכו האות ה ח לאות מ, הוסיפו פינת ישיבה בגובה שונה או זהה למטבח, השאירו רווח מספיק לכניסת המטבח וביטלתם את צורת ה ח הבנאלית.

השילוש הקדוש: כיור, כיריים, מקרר

הפונקציות המרכזיות במטבח שקשורות זו לזו. זו בעצם הדרך הכי נכונה לתחילת תכנון מטבח, זו נקודות המוצא שלנו לאחר שהחלטנו על צורת המטבח שמתאימה לנו, נחשוב על מיקומים לצד משטח העבודה. נחשוב על סדר הפעולות בבישול והכנת האוכל בדר״כ נוציא מצרכים מהמקרר, נשטוף/נפשיר/נחתוך/נערבב ואח״כ נעביר אותם לבישול או אפיה וכך נוצר השילוש הקדוש מקרר, כיור, כיריים.

1,2,3 מרחקים ומיקומים

דגשים נכונים לתכנון מטבח

במרחקים במטבח מומלץ לספור צעדים זהו כלל ששווה לאמץ. בתכנון מטבח המרחק היעיל הוא המרחק שבו אני יכולה להושיט יד למקום אחד, ולהעביר משהו למקום שני בלי ללכת יותר מידי צעדים, ניתן אפילו לספור צעדים למרחק מינימלי, למשל בין מרחק של משטחים שהם אחד מול השני המינימום הוא 90 ס״מ.מטבח ענק אולי יעשה רושם טוב יותר, אך לא יהיה נוח לסביבת עבודה.


מדיח, בוא ננפץ את הסטיגמה, מדיח לא חייב להיות בצד ימין לימניים, מה שחשוב הוא מיקום המדיח ליד הכיור ומיקום הארונות לאחסון הכלים בטווח שיאפשר פינוי מהמדיח לארון הנכון ללא צורך לצעוד צעדים. משטח עבודה הוא בדר״כ המרווח שבין הכיור לכיריים. עדיף שהכיור והכיירם יהיו על אותו משטח עבודה שכן ברגע שאני רוצה להעביר אוכל ששטפתי לבישול על הכיריים אני מטפטפת ומלכלת במעבר שבין המשטחים. המגירות מתחת למשטח העבודה צריכות לאחסן את כל הכלים הנחוצים להכנה של אוכל, סירים, מחבתות וסכו״ם, גודל של משטח העבודה צריך להיות 90 ס״מ מינימום.


בתכנון המטבח רצויי להשאיר תמיד מקום למזווה, גם אם נותר לנו 30-40 ס״מ, תמיד עדיף להכין מקום ייעודי עבורו. מגירת התבלינים חשובה מאוד לנוחיות במטבח והיא לא חייבת להיות גדולה, גודלה יכולה להיות כ 40 ס״מ, המגירה נועדה לאחסון של שמן, תבלינים וכדומה, רצוי למקמה מימין/משמאל לכיריים ולא מחת אליהם.


טרנד או לא טרנד

מגמות בעיצוב

מגמות העיצב במטבח משתנה בערך כל 8 שנים, בעבר הרחוק הייתה שורה של ארונות עליונים ותחתונים לאחר מכן עשו שימוש בקלאפה מרכזית עם ארונות תחתונים ודגש על מראה נקי.

היום חזרו לחשוב פונקציונלית וכן לנצל את החלל בצורה מיטבית עם כמה שיותר מקומות אחסון, המגמה היום ניקראת קיר ארונות גבוהים לאורך קיר שלם, אזור זה מכיל את התנור, המיקרו המקרר והמזווה. דרך זו לדעתי היאהנוחה והנכונה ביותר.


המלצת המעצבת :כאשר מתכננים קיר ארונות גבוהה, הפכו אותו למרשים ומקור הכוח של המטבח, שלבו בו צבע אחר שמשתלב עם המטבח, או שלבו בצבע החלק צבעים חמים יותר של עץ. המקרר משחק גם תפקיד עיצובי, ולכן עדיף לקנות מקרר בעומק הארונות, עומק של 60 ס״מ. או לחילופין למי שיש מעט יותר מקום לקחת את כל הארונות קדימה כדי להשוות אותם למקרר.

ולסיכום, המטבח הוא זה שמכתיב את הסגנון של הבית ואת העיצוב ביתר חלקי הבית. אם באמת נתכנון מטבח שמתאים לנו ולצרכים של בני הבית נקבל מקום שנרצה לבלות בו יותר זמן, הוא יענה לנו על הרבה צרכים ויגרום לנו בסוף כל יום להתאחדות המשפחה.


90 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

טיפים בעיצוב

עיטור בראש העמוד - לי-את אשכנזי שף - מעצבת פנים
עיטור בתחתית העמוד - לי-את אשכנזי שף - מעצבת פנים
bottom of page